fredag 9 december 2011

Motivering till padda

Jag jobbar på en skola med elever från förskoleklass till år 2.
Jag har funderat mycket på hur jag ska kunna motivera att skolan skulle köpa in ett antal läsplattor. Nu när jag använder den i specialundervisningen så visst kan jag använda den som ett rent skrivinstrument. Men det kan jag ju göra bättre med den bärbara datorn. Där har jag skollicens på talsyntesen och det är enklare att skriva på ett tangentbord än på skämen. Det som talar för den är det att den är så mobil. För elever med svag finmotorik tror jag att den skulle vara utmärk. Just det att den är så lätt att bära med sig och snabb att starta upp och eleven behöver inte ens lämna sin plats. Den syns knappt där den ligger på bordet och stör inte någon annan.

Jag inser också att det är lätt att det blir en "belöningsapparat". När du gjort det som vi ska göra så får du spela på läsplattan. Visst är det pedagogiska spel jag har men att hitta appar som passar exakt till den elev jag har och vad han eller hon behöver träna funkar inte alltid. Det lär säkert dyka upp fler och fler pedagogiska appar och då kan man kanske bättre motivera plattan. Det är ju bra mycket billigare med appar än att köpa in licenser till olika datorprogram.

Nej, ska jag kunna motivera läsplattorna på skolan tror jag att jag ska trycka på hur mycket mera social en läsplatta är än en bärbar dator. Eftersom du jobbar med händerna och inte har en mus kan alla vara med och styra vad som händer på skärmen och inte bara den som håller i musen. Hade två pojkar som gjorde ett enkelt spel där man har olika klossar som ska passas in i en ruta (blocks). Det var fascinerande att se hur de diskuterade med varandra och direkt tog vanannan kloss och försökte klura ut hur den skulle ligga. Vid en dator är den med musen som har all kontroll och det blir mer att man sitter och väntar på sin tur. Här är alla delaktiga hela tiden.

Jag tror också att,  om vi får igång projektet med klassrumsbloggar till våren, så kan läsplattan vara ett bra alternativ. Enkelt att ta med sig plattan, knäppa en bild på det man jobbar med, skriva en text och lägga ut på nätet direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar