tisdag 13 december 2011

Låna böcker på biblioteket + läsplatta :)

Råkade ut för en förkylning förra veckan och var tvungen att vara hemma från jobbet. Boken jag höll på att läsa var av det tyngre slaget och med  förkylningstungt huvud var det svårt att koncentrera sig på den. Tänkte att jag skulle kolla om det gick att låna böcker via läsplattan. Det skulle gå såg det ut som men först behövde man en app som hette Aldiko. Den laddade jag hem och det var inga problem. Sedan behövde man ett Adobe-konto. Det hade jag ett sedan tidigare, men annars är det ju bara att gå in på Adobes hemsida och skaffa sig ett konto. När jag registrerat mitt Adobekonto i appen Aldiko provade jag att låna min första bok. Jag gick in på mitt biblioteks hemsida. Det var bara att skriva in mina siffror på lånekortet och följa anvisningarna. Men sedan var det stopp... Sökte i supporten på sidan och hittade att det hade varit problem med läsplattor och precis mitt problem fanns beskrivet och att det enklaste sättet att lösa det var att ta hem Firefoxs webbläsar-app. Sagt och gjort. Laddade hem den och försökte låna igen. Det fungerade hur bra som helst. Helt plötsligt hade jag Camilla Läckbergs bok "Änglamakerskan" hemma i min läsplatta. Där kunde jag ställa storlek på text och ljusstyrka på skärmen och jag tycker att det fungerar utmärkt att läsa ifrån den. Nu är jag inne på min andra bok av Johan Theorin, "Sankta Psyko". Men det finns andra böcker än deckare också. Kanske Zlatans bok, eller August-prisvinnaren 2011, Korparna av Tomas Bannerhed,  blir nästa lån på plattan. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar