tisdag 7 februari 2012

Tangentbord och appar

Ja, tangentbordet fungerar ganska bra tycker jag. Har inte lyckats komma på hur man kopplar bort styrplattan på den så att den inte stör när man skriver men det har jag säkert någon duktig kollega som kan bara jag frågar. Men att helt ersätta en bärbar dator ser jag inte att den gör ännu....
F%C3%A5gelspaning+idag...
På skolan jobbar vi med småfåglarna och som så många andra gånger blir jag lite frustrerad över att apparna jag skulle vilja ha inte finns för Android. Jag hittade en app som hette "Viltappen" från Jägareförbundet som visade djurspår och djurläten. Den var jättebra! Men fåglarna som var med där var bara sådana som man jagar som fasan, ripa etc. Inte talgoxe, domherre eller några andra vanliga småfåglar. Det fanns det ju naturligtvis en app för Ipad som hette "Kviddevitt" men det hjälpte ju inte min Adroid mycket. Men som en kollega som jag följer på twitter skrev till mig så kommer det säkert fler och fler appar även för Adroid... än så länge känns det dock som att rent pedagogiskt så liggr Ipad långt före vad det gäller användbara appar i skolan än vad som finns för Android. 

Ett tips om man jobbar med rymden och har en Android är "Google skymap". Det är en stjärnkarta som känner av var du befinner dig och visar var planeter och stjärnor finns just nu. Den finns för Ipad också (såklart). Riktigt häftigt att vara ute på kvällen och titta på stjärnor och kunna tala om vad alla stjärnbilder heter. Kanske mest användbar på telefon eller på Ipad med mobilt Internet. Med wifi blir man lite begränsad. Ännu ett område där Ipaden slår Androiden... men det kommer väl Andrioda läsplattor med mobil Internetuppkoppling också....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar