onsdag 18 januari 2012

Verktyg i vardagen

Så var terminen igång igen och plattan är med på dagarna. Men ännu så länge blir det lätt en belöningsapparat. Det är ju lite klurigt när man jobbar med så små elever. Jag verkar mest i år 1 och en del i förskoleklass. För att använda plattan i förskoleklass skulle jag behöva planera tillsammans med pedagogen och det finns det ingen tid till så jag får helt enkelt köpa hennes planering och stötta den elev jag är där för på bästa sätt. Visst har vi använt oss av plattan och den fascinerar mycket. Jag skulle väl behöva låna ut den till pedagogen och visa henne hur man kan använda den men... tiden, tiden. Men jag tror fortfarande att plattan är ett utmärkt verktyg till förskoleklassen!

I år 1 så har vi startat upp de alternativa verktygen mera i alla fall. När man kan de flesta bokstäver och har det lite klurigt motoriskt är en dator ett fantastiskt hjälpmedel. Men innan man kan dem och man inte kör ALS (Att skriva sig till läsning) så användningsområdet lite begränsat. Nu fungerar det perfekt att starta talsyntesen och skriva till. Eleverna får tänka på att ha händerna på var sin sida om g- och h- tangenterna på tangentbordet och sedan är det bara att skriva. Just nu håller jag på göra en elev så självständig som möjligt så att hon eller han själv kan starta sin dator, öppna ordbehandlingsprogrammet och skriva, ändra teckensnitt, spara och skriva ut självständigt. Jag tror att det kommer att bli toppen för den här eleven när hon eller han kan fixa det alldeles själv. Istället för att alltid bli sist klar med det som ska skrivas och kanske inte få med en hel mening ens innan lektionen är klar så kan hon eller han skriva utifrån sin kognitiva förmåga och inte utifrån sin motoriska förmåga. Det var en mycket nöjd elev som ställde upp datorn i klassrummet och började skriva om lodjuret i dag.

När det gäller plattan ska jag ordna så jag får låna ett tangentbord till den och se hur det fungerar. Tror att det skulle kunna vara ett riktigt bra verktyg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar